Bloeddruk en Balans

Steeds meer mensen hebben last van een verhoogde bloeddruk. Het regelmatig beoefenen van yoga zorgt ervoor dat het lichaam leert ontspannen. Yoga heeft op deze manier een directe invloed op het verminderen van een te hoge bloeddruk.

Daarnaast vervult yoga ook een preventieve rol ten opzichte van hoge bloeddruk. Je wordt meer bewust van de reacties van je lichaam en kunt daarop inspelen. Door het rustige ademen geef je aan het onderbewuste gedeelte van je hersenen aan dat je in een veilige situatie bent en dat het niet nodig is om al die stresshormonen aan te maken.

Het gaat vooral om rustgevende en kalmerende houdingen. BKS Iyengar heeft bijvoorbeeld voor veel aandoeningen onderzocht welke asana’s en pranayama oefeningen goed zijn. Hij geeft aan dat je bij een hoge bloeddruk vooral veel vooroverbuigingen en zittende houdingen moet doen. Vooral omdat deze asana’s rust brengen en je organen en ingewanden stimuleren, er komt niet zo’n grote hoeveelheid bloed in het hoofd.

De yoga die ik geef is een rustige vorm van yoga. Je beweegt met veel aandacht voor de houding en de ademhaling en er is voldoende ontspanning. Dit is een vorm van yoga die geschikt is voor beginners en gevorderden, jong en oud. Altijd met aandacht voor de individu, zodat er niets geforceerd wordt. Het gaat om balans!

1 thought on “Bloeddruk en Balans

  1. Mooi gezegd; het gaat om balans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close